"Nagymamám szerint, a természet ajándékait okosan, de használni kell."                    

 

MENÜ

Kollagén

 

Mi a kollagén?

Egy fehérje molekula, ami felépítésében felelős a kötőszövetek rugalmasságáért.

A kollagén szervezetünk fontos alkotó eleme. Egy olyan különleges fehérje, mely az emberi testben lévő porc több mint 60%-kát, a test fehérjéinek 30%-kát alkotják és bőrünk 75%-ka is kollagénből épül fel

A kollagén testünk olyan természetes eleme, mely biztosítja az egész szervezetnek, a hajnak, a körmöknek, a bőrnek, az izmoknak, az inaknak  és a porcoknak is a rugalmasságot, terhelhetőséget. Magas aminosav tartalmának köszönhetően az egészség megőrzésében is nagy szerepe van, hiánya gyengeséghez, fáradtsághoz vezet.

A kollagén előállításához szervezetünknek C-vitaminra van szüksége – a C-vitaminnak döntő szerepe van a kollagén képződésében. A C-vitaminban szegény szervezet, gyenge minőségű kollagént állít elő, ami a szövetek rugalmasságának, terhelhetőségének csökkenéséhez vezet. Az egészség megőrzés és a szépségápolás szempontjából, egyaránt fontos, hogy a szervezetben jelen lévő kollagén mennyisége és minősége megfelelő egyensúlyban legyen.

A kor előrehaladtával lassul a kollagén termelődése és 50-60 éves korra, teljesen leáll. A kollagén szerkezete a természetes öregedési folyamatnak és a környezeti hatásoknak köszönhetően töredezik, eredeti szerkezetét elveszti, ennek hatására, csökkeni kezd a szervezet kollagén szintje.

 

Mit tehetünk, hogy megfelelő legyen szervezetünk kollagén szintje?

 

 

Mi történik az emésztés során a kollagénnel?

Mint minden fehérje (pl. húsok) ez is aminosavakra bomlik, így szívódik fel a keringési rendszerünkbe. A megfelelő sejtek ebből az aminosav készletből tudják a kollagént visszaépíteni, hasznosítani, amely folyamatban a C-vitamin katalizátorként vesz részt.

Miért előnyös a kollagén fogyasztása bőr esetében?

30-35 éves korunk után megkezdődik szervezetünkben a kollagén készletünk leépülése! 60 éves korunkra elveszítjük a test kollagén 60 %-át , ezért lesz ráncos a bőr.

Milyen tapasztalatok vannak a kollagén fogyasztásával kapcsolatban?

A kollagén feltölti a ráncokat, ezáltal azok eltűnnek, a bőr selymesebbé válik, az erek rugalmasabbá válnak, ennek köszönhetően, javul a testállapot és az általános testérzet.

 

A kollagén javítja az aknés bőrt
Az akne komoly hegeket is képes kialakítani a bőrfelületen, melyek úgy néznek ki, mint a gödrök vagy kráterek és nemcsak a megjelenést rontják, de igen fájdalmasak is lehetnek. A kollagénnel ezeket a hegeket is hatékonyan lehet kezelni. A kollagén megemeli ezeket a bemélyedéseket és segít abban, hogy a hegek kevésbé észrevehetőek legyenek.

KOLLAGÉN FIATALÍTJA A BŐRT

A nap ultraibolya sugarai nagymértékben öregítik a bőrt. Az úgynevezett photoaging egy olyan bőrbetegség, ami a bőr korai öregedését, a kollagén rostok sérülését, az elasztin termelődésének lelassulását eredményezik. Ilyenkor a bőr megvékonyodik, gyorsabban ráncosodik. Mély ráncok alakulnak ki, a bőr kiszárad és elszíneződik. A photoaging betegséget, visszafordítható az elvesztett fehérjék pótolásával.

 

Kollagén a fiatalság őre

A kollagén hiány első jelei a ráncok és az ízületi fájdalmak megjelenése.

A kollagén az a természetes fehérje, mely támogatja a test elsődleges szöveteinek struktúráját: a kötőszövetét. A kollagén biztosítja a szervek és a szövetek elasztikusságát. A bőrünk 75%-a kollagénből épül fel, és összességében a testünk fehérjéjének kb. 30%-a kollagénből áll.

 

Természetes elem

A kollagén természetes eleme az ízületeknek, porcoknak, a hajnak, bőrnek, körömnek és a létfontosságú szerveknek. Hiánya gyengeséghez és fáradtsághoz vezet. A kor előre haladtával, egyre kellemetlenebb tüneteket produkálhat hiánya. A kollagénnek nemcsak a test felépítésében van fontos szerepe, hanem fontos katalizátora is a növekedésnek, a szövetek fejlődésének. Sokféle betegség, ami az öregedés folyamatához köthető ennek az élő fehérjének a pusztulásával hozható összefüggésbe.

 

Kollagén hiány

Amikor az emberi testben fellép a kollagén hiány, megbetegszünk. A kollagén termelődés lelassul a kor előre haladtával. A lassulási folyamat 20 éves kor után kezdődik, majd a 30-40. életkorra lecsökken, és szinte teljesen leáll az 50.-60. évre. A kollagén hiány vagy a kollagén pusztulása a fő oka az öregedési folyamatoknak.

A kollagén kihagyhatatlan lehetőség az öregedés folyamatának megakadályozására.

 

A kollagén és a bőr

25 éves kor felé a test kollagén termelődése kezd lecsökkenni, és ez látható tüneteket produkál a bőrön. Ez a folyamat egyre csak lassul, 50. és 60. életkorra szinte teljesen le is állhat.

A kollagén termelés lelassulásával a bőr kevesebb vizet tartalmaz, megereszkedik és megjelennek az első ráncok.

 

A kollagén hiány következtében a bőr kapilláris szövetei megduzzadnak, ezzel megakadályozzák azt, hogy a bőr megtartsa a vizet és a tápanyagokat. Ezután egyre több ránc jelenik meg az arcon, a szem körül, megnő a fertőzések és a különféle bőrelváltozások kialakulásának a kockázata. Változik a bőrszín, először halvány rózsaszínes foltok jelentkeznek a bőrön, majd idővel ezek sötétednek. Mivel a bőr szerkezete már kevésbé egészséges, csökken az ellenálló képessége a baktériumok ellen, megnő a vírusok kialakulásának kockázata. A táplálékkiegészítőként fogyasztott kollagén nagyban segíti a szövetek és a bőr megújulását, ezáltal lelassulnak az öregedési folyamatok.

 

Bizonyos tények:

A legtöbb kollagént a bőr irha rétege tartalmazza.

A kollagén az a molekuláris szerkezet, amitől a bőrünk „él”.

A kollagén a test legfontosabb fehérjéje.

A testünk kötőszövetei tartalmazzák a legtöbb kollagént, összességében a szövetek mintegy 85%-át alkotják.

A kollagén éltető fehérje támogatást nyújt a bőrnek. A felépítésének köszönhetően a kollagén az a protein, mely az összes kötőszövet életben maradását és megújulását biztosítja.

Betegségek, melyek a kollagén hiányhoz kötöttek

Ízületi gyulladás

Az izomrostgyulladásról és a kollagén kapcsolatáról

Nyáktömlő-gyulladás, íngyulladás és az inak

 

C-vitamin (aszkorbinsav)

vízben oldódó

Vitamin szerepe

A legtöbb állat képes szintetizálni, ez alól sajnos kivétel az ember.
Döntő szerepe van a kollagén képződésében, a fogíny, a vérerek,
a csontok és a fogak, körmök megújulásában. Gyógyítja a sebeket,
az égési sérüléseket. Elősegíti a vér koleszterinszintjének csökkentését.
Segíti a vas felszívódását. Segít megelőzni a vírus- és baktérium- fertőzéseket,
stimulálja az immunrendszer működését.
Növeli a daganatokkal szembeni ellenállóképességet.
Csökkenti a vénás vérrögök gyakoriságát.
Segít a nátha megelőzésében, kezelésében. Természetes hashajtó.

Miben található

Legtöbb gyümölcsben, citrusfélék, csipkebogyó, burgonya,
zöld és leveles zöldséges, paradicsom, paprika, kelbimbó,
bogyós gyümölcsök (köszméte, ribiszke).
Az ételek főzése, feldolgozása csökkenti a vitamintartalmat.

Hiány tünetek

Gyengeség, duzzadt fogíny, fájdalmak, súlyos esetben skorbut
(tünetei a szivacsos fogíny, a fogak kihullása, a bőr bevérzései).

Napi adag

200 mg. Intenzív terhelés esetén, betegeknél,
terhes-szoptatós anyáknál több, akár 1000 mg.

 

Források:
http://kollagen.hu/

 

http://www.lecitinshop.hu/mi-a-kollagen/

 

Asztali nézet